VÄHEMMÄN ON ENEMMÄN

 

 

Romaani

Asko Sahlberg: He. WSOY 2010

 

 

Jo nimi kertoo Asko Sahlbergin uusimmasta romaanista: se on lyhyt, iskevä He.

 

He on draamallinen, miltei veistoksellinen pieni romaani, joka sijoittuu Suomen sodan aikaan 1809. "He" ovat ison talon veljekset Vaasan tienoolta. Nuorempi Erik on vastoin käytäntöä perinyt talon isännyyden ja sotinut Ruotsin kuninkaan joukoissa. Vanhempi veli Henrik on aikanaan lähtenyt kotoa vihan pakottamana ja päätynyt sodan voittajien, Venäjänmaan keisarin joukkoihin. Valta maassa on vaihtunut ja Henrik palannut kotitaloon vanhaa vihaa uhkuen.

 

Veli veljeä vastaan -asetelma on sama kuin vuoden 1918 sodassa, jota Asko Sahlberg kuvasi laajassa romaanissa Tammilehto (2004).

 

He etenee klassisen keskitetysti henkilöltä toiselle vaihtuvien näkökulmien kautta. Vaikka rakenne on draamallinen, on näkökulmien sisäinen puhe ŕunollista. Puheenvuoron saavat veljesten lisäksi heidän äitinsä, Erikin vaimo, palvelijan asemaan alistettu köyhä serkku ja arvoituksellinen Muonamies, joka toteaa: "Sota on sodittu ja silti täällä saattaa tulla ruumiita."

 

Henrik on vihansa vanki. "Ihminen ei pääse menneisyydestään koskaan, hän raahailee sitä ympäriinsä kuin vanhaa takkia", kaikennäkevä Muonamies sanoo.

 

Veljesvihan konkreettinen lähde on Henrikin nuoruudessaan tavoittelema petomainen hevonen, mutta romaanissa se saa vahvan vertauskuvallisen merkityksen. Vahvat tunteet ajavat henkilöitä läpi tarinan aina "tunteita tervehdyttävään" katarttiseen loppuratkaisuun asti. Siinä mielessä Sahlbergin romaani on puhdas aristotelisen runousopin sovellus käännekohtineen kaikkineen.

 

He on tarinana tummanpuhuva, mutta sisältää myös hienovireistä ironiaa, joka yleensäkin sävyttää Sahlbergin teemoja.

 

Göteborgissa asuva Sahlberg (s. 1964) on esikoisromaanistaan Pimeän ääni (2000) lähtien julkaissut yhdeksän romaania, joista Tammilehto on perinteisessä mielessä kerronnallisin. Hänen tyyliinsä kuuluu iskevästi rytmitetty dialogi, eksistenssifilosofinen näkemys ihmisen mahdollisuudesta valita kohtalonsa sekä amerikkalaisen William Faulknerin perintöä kunnioittava näkökulmatekniikka.

 

Romaani romaanilta Sahlbergin tyyli on hioutunut yhä kirkkaammaksi. He on oikeastaan kouluesimerkki siitä, kuinka vähemmän on enemmän.

MARJA-RIITTA VAINIKKALA

(Kaleva 24.4.2010)