Rouva%20C..jpg

Kaleva 15.10.2018

 

Ei mustetta vaan tulta

 

ROMAANI

 

Minna Rytisalo: Rouva C. Gummerus 2018.

 

"Kirjoita. Se on sinun lajisi", Ferdinand Canth kehottaa vaimoaan.

 

Minna Rytisalo (s. 1974) keskittyy romaanissa Rouva C. Minna Canthin Jyväskylän aikaan (1863-1879).

 

Sinä aikana seminaariopiskelijasta tulee ärhäkkä kirjailija Canth, ensimmäinen suomenkielinen sanomalehtinainen ja yhteiskunnallinen vaikuttaja, joka pyrki edistämään etenkin tyttöjen koulutusta.

 

Kuopiolaisen kauppiaan tytär saa vanhemmiltaan luvan lähteä vastaperustettuun Jyväskylän seminaariin opiskelemaan kansakoulunopettajaksi.

 

Tyttökoulun käynyt Minna on koulutettu avioliittoa varten. Isä tarvitsee kaupalleen jatkajan. Minnan tehtävänä olisi tuoda perheeseen vakavarainen vävy.

 

Parikymppinen Minna ei suunnittele ryhtyvänsä rouvaksi. Vuoden kuluttua opinnot kuitenkin keskeytyvät, kun seminaarin johtaja Uno Cygnaeus paljastuu tyttöjen hipelöijäksi ja kohdistaa toimensa Minnaan. Jos Me Too -kampanja olisi noussut 1800-luvulla, se olisi ollut tässä.

 

Toinen keskeyttämisen syy on rakkaudeksi syvenevä ystävyys seminaarin lehtorin Ferdinand Canthin kanssa. Opettajan ja oppilaan suhde on skandaali, mutta se ei estä paria avioitumasta.

 

Seuraa miehen kuolemaan asti tasapainoinen avioliitto, seitsemän lasta ja Canthin kehitys lehtiin nimimerkillä kirjoittavasta naisesta kirjailijaksi, jolla on kädessään sekä talousvihko että kirjoitusvihko.

 

"Älä pienennä minua, älä koskaan sano, että asiat eivät olisi minun silmilleni sopivia", Minna sanoo miehelleen avioliiton alussa.

 

Minnan vastakohta on ystävä ja opiskelutoveri Flora, jonka opinnot tuntuvat tähtäävän avioitumiseen. Minna haluaa teksteillään varoittaa tyttöjä kasvamasta "floramaisiksi".

 

Minna Rytisalon esikoisromaani Lempi sai palkintoehdokkuuksia ja palkintoja, joista yksi Oulun kirjailijaseuran myöntämä Botnia-palkinto 2017.

 

Lempiä kiitettiin väkevästä kerronnasta, ja samaa on Rouva C:ssä.

 

Romaanin kerronta on mietiskelevää.

 

Repliikit sijoittuvat kerronnan ja kuvauksen sisään, rytmi on viipyilevä. Tarina välittää latautuneesti rouva C:n sisäisen palon. Minnan kaltaisen naisen kynässä ei ole mustetta vaan tulta, aviomies Ferdinand sanoo.

 

Canth-kuva on pitkään ollut miltei institutionaalinen, onhan hänellä ainoana suomalaisena naisena oma liputuspäivä.

 

Tätä kuvaa monipuolisti jo kirjallisuushistorioitsija Minna Maijalan elämäkertateos Herkkä, hellä, hehkuvainen (2014), johon Rytisalo romaanin jälkisanoissa viittaakin.

 

Rytisalon romaani syventää fiktion keinoin ihmistä ja kirjailijaa. Canth oli taistelija, jolla oli synkätkin hetkensä. Elämäkerrallisiin faktoihin perustuva fiktiivinen rouva C. tuntuu avaavan myös historiallista Minna Canthia.

 

MARJA-RIITTA VAINIKKALA