Vauva, voimakas jättiläinen

 

Vauvalorukirjoja

Pirjo Suvilehto - Karoliina Pertamo: Lapsosen loruja ja Lapsosen lähellä. Syli-sarja. Tammi 2010

 

Pirjon Suvilehdon kirjoittamat ja Karoliina Pertamon kuvittamat kaksi lorukirjaa lähtevät vauvan tärkeimmästä ympäristöstä, sylistä. Kirjat kuuluvat uuteen pedagogiseen Koti ja koulu -sarjaan, tekijöinä suomalaiset lastentarhanopettajat, joihin monitoiminen Suvilehtokin kuuluu tutkija-opettajan ja runoilijantyönsä ohella.

 

Raikkaasti ja selkeästi kuvitetuissa kartonkilehtisissä kirjoissa on aukeama kerrallaan loru, leikkiohje ja kuva. Kirjoja voi käyttää katselukirjoinakin, mutta ennen kaikkea ne toimivat johdattajina lapsen ja vanhemman yhteisiin hetkiin. Ne herättelevät vauvan aisteja kuulon, liikkeen, tunto- ja näköaistin keinoin ja opastavat vanhempia vuorovaikutukseen.

 

Näin pienokainen oppii iloitsemaan olemassaolostaan: Vauva, voimakas jättiläinen / heijaa heinässä, / istuu ilmassa / jatsia jalkapohjat, / hedelmiä hymy / kieppuu kamelin kyydissä /.../ Lorutellessaan vanhempi leikkiohjeen mukaan nostaa vauvan kädet "voittajana" ylös, koskettaa jalkapohjia ja suuta, kutittelee ja sylittelee. Joissakin runoissa sivellään ja rauhoitellaan lapsi unten maille.

 

Kuvia voi lapsen kanssa katsella erikseenkin, mutta runon ja leikkiohjeen yhdistäminen saattaa aluksi tarvita harjoittelua vauvan vanhemmalta - ainakin jos on kyse jumppaleikistä, jossa lukemisen aikana tehdään tietyssä kohtaa uintiliikkeitä vauvan käsillä ja jaloilla, seuraavassa kohdassa annetaan hänen katsoa kuvaansa käsipeilistä, kolmannessa sivellään lapsen kasvoja ja lopuksi suukotetaan.

 

Lapsosen loruja ja Lapsosen lähellä ovat oppimateriaalisarjaa, jossa on kirjoja 0-13-vuotiaille. Suvilehdon lastenrunot kuten muutkin Syli-sarjan teokset on suunnattu 0-2-vuotiaille.

 

Pienten lasten lorukirjoista oli aiemmin puutetta. Viimeisten parinkymmen vuoden aikana niitä on jälleen julkaistu yhä enemmän ja tarvetta varmaan onkin.

 

Monet pientenkin lasten lorukirjat palvelevat selkeästi sanaston ja laskutaidon oppimista jumpan avulla. Ehkä tärkeintä ei sittenkään ole pienokaisen oppimisen motivoiminen, vaan vanhemmaksi oppiminen ja lämmin yhdessäolo, mihin nämäkin kirjat antavat virikkeitä.

MARJA-RIITTA VAINIKKALA

(Kaleva 3.9.2010)