Kaleva 26.3.2012

 

Tuotetaan yksi elämys

 

Romaani

Magne Hovden: Saamelandia, suom. Outi Menna. Otava 2012

 

Norjalaisen Magne Hovdenin esikoisromaania on verrattu Arto Paasilinnan romaaneihin, ehkä syystä.

Saamelandia on veijariromaani. Kirkkoniemen Postissa työskentelevät Leif ja Roy ovat jo aiemmin toteuttaneet muutamia yhteisprojekteja, jotka eivät päättyneet hyvin. Uusi kalareissulla keksitty Saamelandia on kaverusten mielestä varma idea.

Tarkoitus on tehdä saamelainen elämyspuisto Pohjois-Norjan ulkomaalaisturisteille. Töitä tehtäisiin kolme kuukautta, rahat taskuun ja loppuvuosi lomailua jossain etelän mailla.

Ihan suunnitelman mukaan homma ei mene, mutta hyväntuulinen tarina aiheesta on kuitenkin syntynyt niille, jotka pitävät sketseille rakennetusta juonesta.

 

Kaverusten sanailu ja tarinan tilannekomiikka huvittavat, esimerkiksi silloin kun tavallinen postivirkailija tekee amerikkalaisista rikossarjoista opitun, täydelliseksi uskomansa pankkiryöstön vaalenapunaiseen kanipukuun verhoutuneena.

Leif ja Roy rakentavat elämyspuiston tietämättä saamelaisuudesta oikeastaan mitään. "Katsojat saavat kylpeä poron henkisessä aurassa ja löytävät yhteyden omaan sisäiseen poroonsa."

 

Arto Paasilinnan veijarityyli on luonut jäljen pohjoismaalaiseen kirjallisuuteen. Viime vuonna ilmestyi suomeksi ruotsalaisen Jonas Jonassonin romaani Satavuotias joka karkasi ikkunasta ja katosi, jota myös verrattiin Paasilinnaan. Jotain muistumaa Hovdenin pohjoinen kaverustarina nostaa mieleen myös Veikko Huovisen Lampaansyöjistä.

Hovdenin romaani on hauskempi ja paremmin kirjoitettu kuin Jonassonin, mutta molemmat toimisivat paremmin elokuvan käsikirjoituksena.
 

Kirkkoniemeläinen Hovden (s. 1974) on aiemmin kirjoittanut lastenkirjoja ja vitsikirjoja. Ammatiltaan hän on kirjallisuusagentti, kirjailija, kääntäjä ja kullankaivaja.

Vitsikirjojen jälki näkyy Saamelandiassa. Hovden kuitenkin onnistuu ironisoimaan elämysteollisuuden heppoisuutta. Romaanin sympaattiset päähenkilöt Leif ja Roy ovat esimerkki siitä, mitä tapahtuu kun "elämys" latistetaan matkailu- ja brändinikkareiden käyttöön.

Marja-Riitta Vainikkala